Erediensten November 2025

 

Nieuws van de commissie Erediensten: (zie ook bij kopje ``Nieuws``.) 
Door de commissie Erediensten in Doezum worden vieringen verzorgd in de Vituskerk. Iedere 14 dagen organiseren ze een viering.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rooster vieringen:
 
Datum           tijd            voorganger                                                collecte   
  
Zondag 9 november 2025, 9.30 uur Ds. K. Pieterman uit Niekerk, Hogeland.
Viering Heilig vondmaal.
 
1. Diaconie
2. Kerk
 
Zondag 23 november 2025, 9.30 uur Mw. H. de Boer, uit Marum.
 
Laatste zondag kerkelijk jaar
 
1. Diaconie
2. Kerk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  
Tip: Kunt u de dienst niet bijwonen, de dienst worden nog steeds uitgezonden via kerkdienstgemist.nl
De diensten kunnen op een later tijdstip worden terug gezien.
 
Collecte is in de schalen bij de deur
U kunt uw bijdrage ook overmaken op het rekeningnummer van de
Diaconie Doezum:
NL68 RABO 0323746225 onder vermelding van het doel waarvoor u geeft + de datum
en / of
Kerk:
NL 50 RABO 0373735596 t.n.v. CvK PG Doezum o. v. v. collecte d.d.
  
De andere zondagen ontvangt u een zondagsbrief met een meditatie; zie verderop.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Woensdag 5 november PG Doezum. Dankdag.
 
Meditatie: ds. Herman de Vries, Ternaard.
 
Schriftlezing: Leviticus 23 : 27 - 32
 
Hebreeën 9 : 24 - 28
 
Meditatie
Onlangs hoorde ik het waargebeurde verhaal van een Joodse man die afscheid had genomen
van het orthodoxe joodse geloof met de daarbij behorende wetten, gebruiken, vier- en
feestdagen. Hij ging niet meer naar de synagoge en vierde de sabbat niet meer. Hij
ontvluchtte, net als eens Jona, zelfs de gemeenschap om hem heen, zijn land en zijn familie,
en zocht geluk en toekomst ergens anders. Zo kwam hij in India terecht. Daar werd hij na
een poos ziek. Ernstig ziek en steeds zieker. Zeer verzwakt werd hij op een avond naar een
ziekenhuis gebracht. De artsen vertelden hem dat de situatie ernstig en onzeker was, dat hij
24 uur lang niets te eten of te drinken zou krijgen en dat na 24 uur dan zou blijken of er kans
was op herstel. De man besefte dat hij nu zijn moeder in Israël moest bellen en inlichten. Hij
had vreselijk spijt van de verwijdering die was ontstaan en verlangde nu, met de dood voor
ogen, naar de stem, de liefde van zijn moeder en herstel van de relatie. Hij belde zijn
moeder. Maar zij nam de telefoon niet op. Later die avond probeerde hij het nog een keer.
Maar zij nam de telefoon weer niet op. Midden in de nacht, terwijl de man zich zwakker en
zwakker voelde worden, belde hij nog een paar keer naar zijn moeder. Maar zij nam de
telefoon niet op. De volgende ochtend probeerde hij weer te bellen. En alle uren van de
middag. Maar zijn moeder nam de telefoon niet op. Haast wanhopig belde hij ’s avonds nog
een keer. En toen nam zijn moeder de telefoon op. Hij hoorde haar stem. De man lichtte zijn
moeder in over zijn conditie,
maar vroeg ook waarom zij 24 uur lang onbereikbaar was geweest en de telefoon niet had
opgenomen. Verdrietig antwoordde de moeder haar zoon: ‘Is het dan zo erg gesteld met jou,
mijn zoon, dat jij niet meer weet dat Yom Kippoer, Grote Verzoendag, achter ons ligt? Ben jij
zo ver afgedwaald van jouw opvoeding, van ons geloof en waar wij als familie voor staan?
Wist jij dan niet meer dat op Yom Kippoer er geen werk wordt verricht, alles stil ligt, en zelfs
de telefoon niet wordt opgenomen? Mijn moederhart breekt van verdriet, om jouw
lichamelijk ziekzijn, maar meer nog om jouw geestelijke staat en de geestelijke afstand die jij
tot God en tot ons hebt genomen.’
Het telefoongesprek werd beëindigd. Dit verdriet van zijn moeder kan de zoon niet zomaar
ineens oplossen.
De 24 uren zonder eten en drinken zijn inmiddels voorbijgegaan. De artsen komen weer bij
de man langs. Ze hebben geruststellend nieuws. Het vasten heeft de man goed gedaan. Er is
nu alle kans op een goed herstel en volkomen genezing.
Die nacht valt het kwartje. Net als Jona, die ver weg van huis, Gods roepstem, genade en
liefde nieuw ervaart. De man had God verlaten, maar God had hem niet verlaten. Hij beseft
ineens dat de 24 uur dat hij moest vasten exact samenvallen met de 24 uur van onthouding,
vasten, en stilte van zijn moeder, van heel zijn familie, en van Israël. Hij had onbewust met
heel Israël gevast op Yom Kippoer, Grote Verzoendag. God had hem teruggeleid naar zijn
oorsprong, zijn bron, en naar zijn eeuwige doel. Onwetend was hij verbonden geweest met
zijn moeder, zijn familie, en heel Israël, tijdens zijn vasten in dit ziekenhuis in het verre India.
Zodra de man weer kon reizen boekte hij een enkele reis naar Israël en nam afscheid van
India. Terug in Israël vroeg hij zijn moeder en verdere familie om vergeving, bezocht hij de 
synagoge en bleef dat zijn verdere leven doen. Hij heeft nooit meer één dag overgeslagen.
De verloren zoon was thuisgekomen, in het huis van zijn moeder, en in het huis van zijn God.
Zijn moeder had het verdriet van de Hemelse Vader verwoord, maar haar armen en haar
hart bleven altijd open, zodat Gods kind thuis zou durven komen en kunnen komen. De man
was teruggekeerd naar het orthodoxe joodse geloof waarin Israël redding zoekt en ook
redding vindt. God had de man redding geschonken. De man had Gods ingrijpen herkend.
Ontroerd en van harte had de man Gods liefde beantwoord en de rest van zijn leven werd
een bevestiging van de waarheid van het wonder dat hem in India was overkomen en werd
het bewijs geleverd dat het inderdaad God was geweest die ingegrepen had in zijn ziekzijn
en dwaling.
In de Hebreeënbrief wordt duidelijk gemaakt dat met de komst van Jezus er wel echt iets en
zelfs veel is veranderd. Jezus heeft het offer gebracht dat niet telkens weer herhaald hoeft te
worden. De hogepriester offerde in het aardse heiligdom, maar Jezus neemt Zijn offer mee
naar de hemel, waar Hij nu woont en troont totdat Hij terug zal komen. Wij hoeven dus niet
meer over onze zonden in te zitten. Ze zijn vergeven, bij voorbaat, op Golgotha, als ik mij
vast blijf klampen aan Hem Die wij opnieuw verwachten. De Hebreeënbrief benoemt die
tweede verschijning van de Messias, waardoor zij gered zullen worden die Hem verwachten,
maar waarbij het dan niet meer zal gaan om de zonden. Helaas wordt door velen dit uit
elkaar gehaald. We houden niet meer zo van het woord zonde. Vroeger werd er veel te veel
nadruk gelegd op de zonde en de schuld van mensen. Dat heeft tot trauma’s geleid en we
willen blij zijn dat we uit genade mogen leven en in de geestelijke vrijheid mogen staan die
bij Jezus’ offer past. Maar wat is dat dan voor een geestelijke vrijheid? We zien vooral
verdeeldheid, geestelijke problemen waar mensen mee kampen, een gepolariseerde
samenleving; geestelijke vrijheid!? De Hebreeënbrief verbindt de vergeving aan de
verwachting. We willen wel van de vergeving genieten, maar in hoeverre leven we dan uit
verwachting? Er is redding voor hen die de Messias verwachten!? Wordt dat zichtbaar? De
leerlingen en de wijze of de dwaze meisjes die wel of niet vanuit de verwachting leefden?
Leviticus, Oude Testament. Hebreeën, Nieuwe Testament. Zijn wij leerling-waardig?
Christenen die vanuit de verwachting leven dat de Messias elke dag terug zou kunnen
komen? De moeder van de eerder genoemde zoon vond het vreselijk dat haar zoon de
gedenkdagen en vierdagen niet meer respecteerde en de route dus niet meer bewandelde
van een kind dat niet los van zijn Hemelse Vader wil leven.
In onze trouw en in onze volharding laten wij toch iets zien van die verwachting die de
Hebreeënbrief bedoelt!? Een bewust christelijk leven dus leiden dat zich onderscheidt en
samen met andere christenen een krachtige gemeenschap vormt, dat toekomst mogelijk
maakt voor Gods volk. Zoals Joden dat gezamenlijk doen op Yom Kippoer, Grote Verzoendag,
en op al die andere vierdagen en momenten van gezamenlijke verootmoediging, vasten en
vieren.
Wie een kind verwacht, doet daar iets mee. Het wordt alle dagen zichtbaar, uiterlijk, maar
ook innerlijk. Hoeveel te meer wordt de verwachting van de komst van de Messias zichtbaar
in een christelijk leven.
Dankdag betekent dat we een moment stil staan voor ontelbare zegeningen; en dat we God
danken dat er eeuwige redding, liefde, geluk en vrede mogelijk is, als we op de rots en het
fundament blijven staan die in Gods Woord voor ons is neergelegd.
 
Gebed
God, onze Hemelse Vader, wij danken U voor de zegeningen die er waren in het afgelopen seizoen.
Zelfs toen het moeilijk was in ons leven en in onze samenleving, was er de dagelijkse mogelijkheid om
onze toevlucht te zoeken bij U. U hebt gebeden gehoord en naar Uw wil verhoord. Schenk ons moed
en kracht om te blijven volharden in geloof en in gebed, opdat volgende generaties door U en door
onze trouw zullen kunnen blijven bouwen aan het Koninkrijk dat verwacht mag blijven worden.
Ontferm U in deze dagen over hen die nood lijden en over hen over wie wij ons zorgen maken.
Ontferm U over de kerk en over de wereld.
Ontferm U over mij en over mijn dierbaren, nu en in de tijd die komt.
Amen.
 
Collectedoel hele maand november 2025 PG Doezum:
1.Diaconie
Collectedoel: Rwanda
– Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden
De organisatie Mwana Unkundwa startte na de genocide van 1994 met een
opvangcentrum voor weeskinderen. Tegenwoordig begeleidt de organisatie jaarlijks
1300 kinderen en hun verzorgers, die te maken hebben met hiv of een andere
beperking. Kinderen worden thuis bezocht en krijgen hulp op school. Ook verzorgers
krijgen ondersteuning, bijvoorbeeld met goed voedsel. Via sport en spel leren
kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ben je geliefd
en heb je een toekomst. Op 1 december is het Wereldaidsdag. Daarom collecteren we
vandaag voor een project in Rwanda dat kinderen met hiv helpt.
Rekeningnummer NL68 RABO 0323 7462 25 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente Doezum
o.v.v. collecte maand november 2025.
 
2.KERK.
U kunt uw bijdrage overmaken op rekeningnummer NL50 RABO 0373 7355 96
t.n.v. CvK Protestantse Gemeente Doezum o.v.v.:
collecte Kerk november 2025.
 
De volgende dienst: zondag 9 november. Voorganger is ds. Pieterman uit Niekerk.
In deze dienst vieren we het Heilig Avondmaal. Ook zal er aandacht worden besteed aan
Dankdag.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Iedere week komt er een nieuwsbrief van de Protestantse Kerk Nederland. Hierin staan suggesties voor bv. een viering, een lied of gedicht.

Wilt u zich abonneren op deze brief? Dat kan via de onderstaande link: 

https://protestantsekerk.us16.listmanage.com/subscribe?u=a3d73a0b8621c1d83e249f295&id=5bd4aa1ee1

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Tips:

Er wordt elke zondag om 10 uur een dienst uitgezonden vanuit een kerk in Friesland via omropFryslan.nl:

zie op de site voor de liturgie en vanwaar de uitzending plaats vind.(Oecumenisch karakter)

  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor de kinderen:

Ik Moet Weggaan                                                                           Tekst & Muziek: Elly Zuiderveld-Nieman

Ik moet weggaan, Ik moet weggaan                                     Als je dan mijn woorden leest
Ik kan echt niet blijven                                                             Weet je dat ik ben geweest
Maar ik zal een mooie brief                                                    Als je dan mijn woorden leest
In jullie harten schrijven                                                          Weet je dat ik ben geweest

                                                      Ik ben bij je, Ik ben bij je https://youtu.be/NqC9bB9_d4E

 

Agenda

Geen evenementen

Dagelijkse bijbeltekst