synagoge en bleef dat zijn verdere leven doen. Hij heeft nooit meer één dag overgeslagen.
De verloren zoon was thuisgekomen, in het huis van zijn moeder, en in het huis van zijn God.
Zijn moeder had het verdriet van de Hemelse Vader verwoord, maar haar armen en haar
hart bleven altijd open, zodat Gods kind thuis zou durven komen en kunnen komen. De man
was teruggekeerd naar het orthodoxe joodse geloof waarin Israël redding zoekt en ook
redding vindt. God had de man redding geschonken. De man had Gods ingrijpen herkend.
Ontroerd en van harte had de man Gods liefde beantwoord en de rest van zijn leven werd
een bevestiging van de waarheid van het wonder dat hem in India was overkomen en werd
het bewijs geleverd dat het inderdaad God was geweest die ingegrepen had in zijn ziekzijn
en dwaling.
In de Hebreeënbrief wordt duidelijk gemaakt dat met de komst van Jezus er wel echt iets en
zelfs veel is veranderd. Jezus heeft het offer gebracht dat niet telkens weer herhaald hoeft te
worden. De hogepriester offerde in het aardse heiligdom, maar Jezus neemt Zijn offer mee
naar de hemel, waar Hij nu woont en troont totdat Hij terug zal komen. Wij hoeven dus niet
meer over onze zonden in te zitten. Ze zijn vergeven, bij voorbaat, op Golgotha, als ik mij
vast blijf klampen aan Hem Die wij opnieuw verwachten. De Hebreeënbrief benoemt die
tweede verschijning van de Messias, waardoor zij gered zullen worden die Hem verwachten,
maar waarbij het dan niet meer zal gaan om de zonden. Helaas wordt door velen dit uit
elkaar gehaald. We houden niet meer zo van het woord zonde. Vroeger werd er veel te veel
nadruk gelegd op de zonde en de schuld van mensen. Dat heeft tot trauma’s geleid en we
willen blij zijn dat we uit genade mogen leven en in de geestelijke vrijheid mogen staan die
bij Jezus’ offer past. Maar wat is dat dan voor een geestelijke vrijheid? We zien vooral
verdeeldheid, geestelijke problemen waar mensen mee kampen, een gepolariseerde
samenleving; geestelijke vrijheid!? De Hebreeënbrief verbindt de vergeving aan de
verwachting. We willen wel van de vergeving genieten, maar in hoeverre leven we dan uit
verwachting? Er is redding voor hen die de Messias verwachten!? Wordt dat zichtbaar? De
leerlingen en de wijze of de dwaze meisjes die wel of niet vanuit de verwachting leefden?
Leviticus, Oude Testament. Hebreeën, Nieuwe Testament. Zijn wij leerling-waardig?
Christenen die vanuit de verwachting leven dat de Messias elke dag terug zou kunnen
komen? De moeder van de eerder genoemde zoon vond het vreselijk dat haar zoon de
gedenkdagen en vierdagen niet meer respecteerde en de route dus niet meer bewandelde
van een kind dat niet los van zijn Hemelse Vader wil leven.
In onze trouw en in onze volharding laten wij toch iets zien van die verwachting die de
Hebreeënbrief bedoelt!? Een bewust christelijk leven dus leiden dat zich onderscheidt en
samen met andere christenen een krachtige gemeenschap vormt, dat toekomst mogelijk
maakt voor Gods volk. Zoals Joden dat gezamenlijk doen op Yom Kippoer, Grote Verzoendag,
en op al die andere vierdagen en momenten van gezamenlijke verootmoediging, vasten en
vieren.
Wie een kind verwacht, doet daar iets mee. Het wordt alle dagen zichtbaar, uiterlijk, maar
ook innerlijk. Hoeveel te meer wordt de verwachting van de komst van de Messias zichtbaar
in een christelijk leven.
Dankdag betekent dat we een moment stil staan voor ontelbare zegeningen; en dat we God
danken dat er eeuwige redding, liefde, geluk en vrede mogelijk is, als we op de rots en het
fundament blijven staan die in Gods Woord voor ons is neergelegd.
Gebed
God, onze Hemelse Vader, wij danken U voor de zegeningen die er waren in het afgelopen seizoen.
Zelfs toen het moeilijk was in ons leven en in onze samenleving, was er de dagelijkse mogelijkheid om
onze toevlucht te zoeken bij U. U hebt gebeden gehoord en naar Uw wil verhoord. Schenk ons moed
en kracht om te blijven volharden in geloof en in gebed, opdat volgende generaties door U en door
onze trouw zullen kunnen blijven bouwen aan het Koninkrijk dat verwacht mag blijven worden.
Ontferm U in deze dagen over hen die nood lijden en over hen over wie wij ons zorgen maken.
Ontferm U over de kerk en over de wereld.
Ontferm U over mij en over mijn dierbaren, nu en in de tijd die komt.
Amen.
Collectedoel hele maand november 2025 PG Doezum:
1.Diaconie
Collectedoel: Rwanda
– Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden
De organisatie Mwana Unkundwa startte na de genocide van 1994 met een
opvangcentrum voor weeskinderen. Tegenwoordig begeleidt de organisatie jaarlijks
1300 kinderen en hun verzorgers, die te maken hebben met hiv of een andere
beperking. Kinderen worden thuis bezocht en krijgen hulp op school. Ook verzorgers
krijgen ondersteuning, bijvoorbeeld met goed voedsel. Via sport en spel leren
kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ben je geliefd
en heb je een toekomst. Op 1 december is het Wereldaidsdag. Daarom collecteren we
vandaag voor een project in Rwanda dat kinderen met hiv helpt.
Rekeningnummer NL68 RABO 0323 7462 25 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente Doezum
o.v.v. collecte maand november 2025.
2.KERK.
U kunt uw bijdrage overmaken op rekeningnummer NL50 RABO 0373 7355 96
t.n.v. CvK Protestantse Gemeente Doezum o.v.v.:
collecte Kerk november 2025.
De volgende dienst: zondag 9 november. Voorganger is ds. Pieterman uit Niekerk.
In deze dienst vieren we het Heilig Avondmaal. Ook zal er aandacht worden besteed aan
Dankdag.